Despre profesia de specialist în comunicare

writing-1209121_960_720Când am terminat liceul, în urmă cu 8 ani, singurul lucru pe care îl știam cu certitudine în legătură cu viitorul meu profesional era că îmi place să scriu. În perioada respectivă, cea mai comună recomandare pe care o primea un licean pasionat de arta povestitului era, desigur, aceea de a urma o carieră în jurnalism. Cu toate că mereu mi-am dorit să creez povești, să descriu întâmplări, oameni, locuri, să dezvălui sau să ascund emoțiile din spatele cuvintelor, jurnalismul nu era pentru mine. Nu caut notorietatea, nu îmi place să-i forțez pe ceilalți să îmi dăruiască bucăți din trecutul sau prezentul lor (de viitor nici nu mai vorbim), nu mă atrage lumea plină de tenebre și de secrete dureroase a celebrității.

Așa că am căutat o altă profesie creativă, visând la o modalitate cât mai discretă de a-mi cultiva dragostea pentru scris și de a o transforma într-o activitate cotidiană, însă nu și monotonă. Și atunci am descoperit profesia de specialist în comunicare. Despre experiența mea cu SNSPA, universitatea căreia îi datorez tot ceea ce știu din punct de vedere teoretic despre acest domeniu fascinant, am vorbit aici. În ce constă însă munca zilnică a unui specialist în comunicare? Este evident că răspunsul la această întrebare depinde foarte mult de specificul instituției pentru care lucrezi, însă în general este una dintre cele mai puțin vizibile și în același timp vitale meserii. În acest domeniu personajul principal nu ești tu, ci compania sau persoana pe care o reprezinți. Încă din facultate (și ulterior mi s-a confirmat la locul de muncă) ni s-a zis că rolul unui specialist în comunicare nu este perceput cu adevărat decât în situații de criză – în rest, consolidarea și promovarea unei imagini publice perfecte reprezintă doar dimensiuni firești ale muncii tale, ceva care trebuie să se întâmple de la sine și fără prea mari eforturi.

Acest domeniu este însă atât de provocator, captivant și creativ încât efectiv nu te deranjează (sau cel puțin pe mine nu m-a afectat niciodată) să stai în umbră. Ceea ce te interesează este calitatea mesajelor pe care le transmiți, adaptarea lor astfel încât să se potrivească atât canalului de comunicare, cât și publicului-țintă și, nu în ultimul rând, gradul de înțelegere de către audiență. Cea mai mare satisfacție o ai când toate aceste condiții sunt îndeplinite, iar instituția (sau persoana) pe care o reprezinți are o imagine impecabilă, transparentă și (mai ales) prietenoasă. Întrucât trăim în era rețelelor sociale, este indispensabil să comunicăm și în acest mediu care ne oferă ocazia de a interacționa în timp real cu utilizatorii, de a le urmări reacțiile și de a le înțelege cât mai bine nevoile – pentru a putea apoi să și răspundem la ele în mod adecvat. Reversul medaliei este acela că vei avea ulterior tendința să elimini complet rețelele sociale din viața ta privată deoarece, fiind mereu conectat la locul de muncă, nu îți vei dori nimic altceva decât să te rupi cumva de lumea online odată ce s-a terminat ziua și te poți refugia în colțul tău de liniște…

Pentru mine, profesia de specialist în comunicare este cu siguranță ceea ce mi se potrivește cel mai bine, îndeplinindu-mi atât nevoia de a scrie, cât și pe cea de a păstra discreția cu privire la munca și viața mea, în general. Cum am mai zis-o aici pe blog, indiferent de domeniul pe care îl alegeți pentru cariera voastră, important este să aveți pasiune pentru ceea ce faceți, să vă puteți valorifica potențialul și, în final, să găsiți acel echilibru dintre profesional și personal care să vă permită să trăiți.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s